Jongens

 


Drie studenten fysiotherapie op een dinsdagochtend. Ze moeten oefenen voor een praktijkexamen en zitten – nee, liggen op de bank en drinken koffie. Het gesprek verloopt zo:

Ik vind het zo zonde dat Van de Beek naar United is gegaan. (Hartgrondige geeuw.) We gaan aan de slag, man. Is goed, ouwe. Eerst effe pissen. (Stilte.) Heb je het nieuwe album van Kanye West gehoord? (Stilte.) Ik snap wel waarom hij president wou worden (Stilte.) Teeering. Achttienjarige ramt woning in Enschede. What the fuck. (Stilte.) Dat filmpje van Onana met dat muziekje hè. Dat blijft goed. (Stilte.) Je krijgt best weinig voorbereidingstijd vind ik hoor. Maar een halfuurtje. (Stilte) Zullen we beginnen met die compressietest? (Geeuw.) O wacht, mijn pa appt. Heb je Jona z’n Insta Story gezien? (Stilte.) Oké dus je begint met druk met je duim op het scaphoid. (Stilte.) Toch? (Stilte.) Ja, denk het. (Stilte.) Daar hoort ook die catch and clunk test bij. Oké boys, let’s go.

De een klapt de behandeltafel uit, de ander opent zijn laptop en zet hem klaar op de stoel die de derde aanschuift. De een gaat aan de behandeltafel zitten en doet of hij caissière is, de ander speelt de behandelaar en de derde filmt en maakt aantekeningen. De een schuift het pak hagelslag, de zak koffiebonen en de pot pindakaas over de tafel heen en weer, terwijl de ander hem aanwijzingen geeft: Als je je pols recht houdt en de beweging vanuit je schouder maakt, is dat minder belastend. Probeer het maar eens. Voel je wel?

Ze bekijken de opname met hun hoofden dicht bij elkaar: Het is goed dat je niet zegt dat ze iets fout doet, maar dat ze het beter kan doen. Dat vind ik heel sterk. Ja, en ook dat je naast haar gaat zitten, zodat je op ooghoogte met haar praat. En hier doe je het voor, dat maakt het voor haar inzichtelijk wat ze moet doen. Ja, dat werkt het beste volgens mij. En dat ik het niet meteen heb over RSI want dat maakt het zo zwaar maar meer hoe het relaxter werkt voor haar. Ja precies. Dat doe je goed.

Effe wat eten? Ja gast, ik heb fucking honger.

En daar gaan ze. Met hun sportschoolbicepsen in strakke T-shirts. In hun trainingsbroeken met witte sokken in badslippers. Op weg naar de winkel en naar energydrink, worstenbroodjes, ham-kaascroissants, hele stokbroden met kruidenboter, drinkyoghurt, verse jus d’orange en frikandelbroodjes.

Morgen presenteren. Overmorgen is nog heel ver weg.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lever

survival